onsdag 17. februar 2010

Opprydding i stoffbiter = lappevest!

I forrgie uke bestemte jeg meg for at nå var det virkelig på tide å rydde i alle stoffbitene som ser ut til å formere seg veldig!! Bunkevis med stoffbiter ble sortert, etter farge og type stoff. Det så nesten ut som om alt stoffet mitt hadde eksplodert på gulvet!!
Og hva gjør man egentlig med alle disse stoffbitene som jeg ikke klarer å kaste? Hm, et lappeprosjekt.
Så nå har jeg brukt de siste kveldene til å klippe lapper i størrelsen 5x5 cm, og lekt meg med plasseringen av dem. Og syns ikke resultatet ble så verst, en helt egen og unik vest til Jasmin!
Merkelig nok ser det fortsatt ikke ut som om jeg har rørt noen stoffbiter, tror nok jeg har nok til ganske mange flere vester...

Og som det resteprosjektet dette er, hadde jeg ikke nok rosa kantbånd i samme farge til både ermeåpning og selve vesten. Man tar det man har:)
Har brukt Gynther som utgangspunkt for mønsteret.

Tusen hjertelig takk for alle kommentaren på kjolen i forrige innlegg!
Over 30 kommentarer er definitivt ny rekord for meg, er så takknemmlig for alle som tar seg tid til å skrive litt:)

25 kommentarer:

  1. vilken söt väst! Färgerna är väldigt fina!

    //Lina

    SvarSlett
  2. Å, så søt! Nydelige farger! Og så smart!

    SvarSlett
  3. Søt, koselig vest! Både mønsteret og lappe-teknikken oser 70-tall.

    SvarSlett
  4. DEn ble kjempefin! Har kikket nøye på ALLE lappene, og der er jo jo bare fine stoffer:-)) Tenker jena di blir fornøyd:-)

    SvarSlett
  5. Den var utrolig søt!! Begynner å få en del restebiter her også nå, så å lage en lappevest var ikke så værst idè!!

    Klem fra Anne Grete

    SvarSlett
  6. Hvor er den bare blevet fin!! Super god idé med helt små lapper - det må jeg også prøve :-)

    SvarSlett
  7. Oj, så mye flott du lager og så fine stoffer!
    Hvor har du fått tak i merkelappene/ navnelappene dine, de hadde så fine farger...
    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  8. God ide, Siri!Det må jeg prøve, for den er super super super flot!

    SvarSlett
  9. Tenk å få et så fint plagg av disse fine restene. :))

    SvarSlett
  10. ååhh..dette var den søteste vesten jeg har sett!

    SvarSlett
  11. Du er genial...vesten er yndig og den brune kjole fra forrige indlæg absolut SKØN- jeg elsker den

    SvarSlett
  12. Takk alle sammen! Fant ut at dette var en god måte å bruke litt stoffrester på, og best av alt - Jasmin elsker den:)

    Marianne, jeg bestiller navnelappene mine på www.minanamnband.se

    SvarSlett
  13. det var alldeles rätt, un underbart explosion av färger, du är en artist och ingen fegis, du vågar med allt.

    SvarSlett
  14. kjempe søt vest!!!!!!lekre farger sammen!!!!!!ja denne er virkelig unik!!!!!!!

    SvarSlett
  15. Nydelig vest. Det er gøy å se hva man kan lage bare av rester. Fargene ble jo helt supre:)

    SvarSlett
  16. Den är helt underbar Siri! Så mycket fint du gör. Det är så roligt att se och följa dina fina alster du gör! Ha det superfint! /petra.h

    SvarSlett
  17. Det var det finaste jag sett på länge! Helt underbar.

    SvarSlett
  18. Hei Siri
    Utrolig søt, glad og farverik vest!
    Jeg drømmer om å sy nettopp en slik vest til meg selv med ulike retrostoffer. Hva er lappene sydd på tro? Hva bruker du til for`?
    Kjolen under var også supersøt og i flott fasong.
    Ha en finfin dag!
    Klem Kaspara

    SvarSlett
  19. Så bra at dere like den! Den tar jo litt tid å lage, men jeg syns det var verd arbeidet:)

    Kaspara: dette er mitt føsrte lappeplagg, så er ikke spesielt proff på det! Har sydd alle lappene sammen, og klippet dem til etter mønsteret på vesten. Klippet det røde bomullsforet i samme størrelse, la dem sammen og kantet med skråbånd.

    Man kan jo legge noe imellom, f.eks volumvliselin og quilte den litt, tror nok det kan være lurt på en voksenvest. Så sitter lappestoffet og foret litt mer sammen.
    Lykke til:)

    SvarSlett
  20. Ej, hvor er den yndig. Meget meget fin :-)

    SvarSlett
  21. Denne var kjempefin - kreativt, økonomisk og miljøvennlig:)) Tenker det tok litt tid ja...men flott ble det!

    SvarSlett
  22. Sååå söt väst full med fina tyger. Smart sätt att använda små restbitar.

    SvarSlett
  23. Vilken underbar väst, en sån måste jag nog prova på att sy. Underbart fin, och verkligen unik.
    Jag mejlar dig under helgen....

    SvarSlett